Muziek les volgens het OMOKVAR model.
Ontwerp:
Voorbereiding:
Benodigdheden:
· Lied
op het digibord (zie bijlage 1).
· Leerlingen
gaan staan in een grote kring
· Tafels
aan de kant.
· Keybord.
Beginsituatie: De leerlingen hebben eens per week muziek les van de vaste juf die voor de groep staat. De leerlingen leren verschillende liedjes met de leerkracht volgens de online methode 1,2,3 zing. De leerlingen houden van pop muziek en hebben eerder in canon gezongen.
Les doel: Aan het
einde van deze les kunnen de leerlingen het nummer de lion sleeps tonigt in
canon zingen. De leerlingen kunnen het nummer in drie aparte groepen zingen
zonder van partij te wisselen bij canon. Hierbij wordt er door iedereen
gezongen.
Muzikale opening:
Inleiding: op het bord teken ik een
klankspel (zie bijlage 2). De leerlingen krijgen vijf minuten de tijd om in de
groepjes waar ze nu zitten deze zin te zingen. Ze mogen zelf de melodie bepalen
zolang ze het klankspel maar als voorbeeld nemen. Na vijf minuten mag ieder
groepje het resultaat presenteren door het tegelijk te zingen.
Daarna vertel ik dat deze zin ook in het lied van vandaag
voorkomt. Ik vertel het doel van de les. Na deze les kunnen jullie het nummer:
The lion sleeps tonight in canon zingen. Ik vraag de leerlingen of ze nog weten
wat zingen in canon was en of iemand een liedje met een leeuw kent. Ik vraag de
leerlingen om te gaan staan in een grote kring.
Eerst zing ik het lied een keer voor. Ik zeg tegen de leerlingen
dat ze zacht mee mogen zingen als ze de tekst al een beetje kennen. Voor ik ga
zingen geef ik de leerlingen een luistervraag mee. Ik vraag: “ wat valt je op
aan het nummer?. Let hierbij eens op hoogte en herhaling. Nadat ik het één keer
heb voorgezongen ga ik jullie vragen wat jullie opviel”.
Nu ga ik zingen. Ik ga rechtop staan en neem eerst de begintoon
(D) over. Deze geef ik aan op het keyboard. Hierna bespreek ik kort met de
leerlingen wat opvalt. Het nummer is niet extreem hoog maar ook niet extreem
laag. Het begin van het nummer is hoger als het einde van het nummer. Ook is er
veel herhaling. Eigenlijk zijn er drie regels anders en de andere drie zijn
herhaling van de voorgaande.
Ik zing het
nummer nogmaals voor en nu vraag ik de leerlingen om op hun plek te bewegen op
het ritme van de muziek. Stimuleren van de motorische luisterhouding ( Nieuw
geluid (,2013.)).
Kern
Ik leer de
leerlingen het lied aan door gebruik te maken van de weggeef techniek.(Eigenwijs,2010)).
We gaan
allemaal rechtop staan en onze stem eens goed warm maken.
Voor we goed
kunnen zingen moeten we eerst de stem opwarmen. Ik ga deze les extra letten op
je adem en je articulatie.
Oefeningen:
Articulatie:
Overdreven duidelijk woorden uitspreken ( the lion sleeps tonight, Goedemorgen
Nederland).
Adem:
je hebt een buik en een borst ademhaling ( kort bespreken wat het verschil is).
Door hier
bewust van te zijn kan je een krachtigere zang creëren.
Oefeningen
hierbij:
- Kat
wegjagen, kaars uitblazen, ballon opblazen : ( 1 hand op de buik en kssst
kssst). Ik doe voor leerlingen volgen.
Nu ga ik met
de klas zingen. Ik zeg dat ik de eerste zin zing en de leerlingen de tweede zin
van het lied. Met mijn handen geef ik aan of ik zing ( handen wijzen naar
mijzelf) of dat de leerlingen zingen ( handen wijzen naar de leerlingen). Als
de leerlingen zingen, zing ik zelf niet mee. Wel geef ik in het begin van het
lied de begintoon van het nummer aan.Ik geef steeds een extra stuk van het lied
weg tot de leerlingen het hele lied zelf kunnen zingen. Ik heb bij deze fase
nog geen muziek aan. Met de klappen geef ik het ritme aan. Wanneer de leerlingen
het lied kennen, zet ik de karaoke versie aan en mogen de leerlinge mee zingen
met de karaoke versie. Wanneer de leerlingen zingen let ik op articulatie en
hoogte. Lukt dit niet dan voeg ik wat oefeningen toe als: nogmaals begintoon
overnemen, sirene nadoen om te laten zien dat je echt hoog kan zingen. Als ik
kracht tekort kom herhaal ik de hand op je buik regel.
Verwerking
Ik verdeel
de groep in twee aparte groepjes. Ik vertel dat we het nu een stapje lastiger
gaan maken maar dat ik er alle vertrouwen in heb dat het gaat lukken. Ik vertel
dat ze goed op mij moeten letten. Ik geef het tempo aan en geef aan wanneer je
moet beginnen of stoppen. Dit oefenen we een keer. Hierbij is geen muziek. Gaat
dit goed dan verdeel ik de groep in drieën. Ik wil dat de leerlingen het nummer
twee keer zingen en tijdens het zingen ook een beetje luisteren naar het
geheel.
Extra: Deze les
kan je ook in tweeën splitsen . Les één het lied aanleren en in les twee lied
herhalen en body percussie toevoegen. In de intro kun je dan een duidelijk
voorbeeld filmpje toevoegen. Daarna kan je samen met de leerlingen gaan
brainstormen over het lied en hoe je het kan omzetten van zang naar body percussie.
Dit eventueel op een simpel en kort liedje met de hele klas uitvoeren. Tot slot
per groepje een deel van het lied uitwerken in body percussie. Daarna mag
iedere groepje op volgorde zijn stuk van het lied doen en het resultaat na een
paar keer oefenen publiceren we op het blog of op de schoolsite
Afsluiting
Het geheel
aan canon zang opnemen en publiceren. Opnemen in blog of op de schoolwebsite.
Tijdens de les mogen de leerlingen van de schoolkrant enkele foto’s maken.
Reflectie
Niet van toepassing.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bijlage
Bijlage 1: Bladmuziek: The lion sleeps tonight.
Bijlage 2: Klankspel.
--------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen:
Vrolijk, R. (2013). Nieuw geluid. (pp.139). Groningen/
Houten: Noordhof.
Havenkort, H., Lei, R. van der., Noordam, L. (2010). eigen-wijs.(pp 9-22 en + 316). Arnhem: SMV
Jin Chung.(5 dec. 2009). tokens- the lion sleeps tonight you tube karaoke [ videobestand]. geradpleegd op 17 okt. 2015, van https://www.youtube.com/watch?v=eucFFjnDo-A
Geen opmerkingen:
Een reactie posten