zondag 25 oktober 2015

Muziek les volgens het OMOKVAR model.






Ontwerp:
Voorbereiding:
 Benodigdheden:
·        Lied op het digibord (zie bijlage 1).
·        Achtergrondmuziek : 
·        Leerlingen gaan staan in een grote kring
·        Tafels aan de kant.
·        Keybord.

Beginsituatie: De leerlingen hebben eens per week muziek les van de vaste juf die voor de groep staat. De leerlingen leren verschillende liedjes met de leerkracht volgens de online methode 1,2,3 zing. De leerlingen houden van pop muziek en hebben eerder in canon gezongen.
Les doel: Aan het einde van deze les kunnen de leerlingen het nummer de lion sleeps tonigt in canon zingen. De leerlingen kunnen het nummer in drie aparte groepen zingen zonder van partij te wisselen bij canon. Hierbij wordt er door iedereen gezongen.


Muzikale opening:
Inleiding: op het bord teken ik een klankspel (zie bijlage 2). De leerlingen krijgen vijf minuten de tijd om in de groepjes waar ze nu zitten deze zin te zingen. Ze mogen zelf de melodie bepalen zolang ze het klankspel maar als voorbeeld nemen. Na vijf minuten mag ieder groepje het resultaat presenteren door het tegelijk te zingen.
Daarna vertel ik dat deze zin ook in het lied van vandaag voorkomt. Ik vertel het doel van de les. Na deze les kunnen jullie het nummer: The lion sleeps tonight in canon zingen. Ik vraag de leerlingen of ze nog weten wat zingen in canon was en of iemand een liedje met een leeuw kent. Ik vraag de leerlingen om te gaan staan in een grote kring.
Eerst zing ik het lied een keer voor. Ik zeg tegen de leerlingen dat ze zacht mee mogen zingen als ze de tekst al een beetje kennen. Voor ik ga zingen geef ik de leerlingen een luistervraag mee. Ik vraag: “ wat valt je op aan het nummer?. Let hierbij eens op hoogte en herhaling. Nadat ik het één keer heb voorgezongen ga ik jullie vragen wat jullie opviel”.
Nu ga ik zingen. Ik ga rechtop staan en neem eerst de begintoon (D) over. Deze geef ik aan op het keyboard. Hierna bespreek ik kort met de leerlingen wat opvalt. Het nummer is niet extreem hoog maar ook niet extreem laag. Het begin van het nummer is hoger als het einde van het nummer. Ook is er veel herhaling. Eigenlijk zijn er drie regels anders en de andere drie zijn herhaling van de voorgaande.

Ik zing het nummer nogmaals voor en nu vraag ik de leerlingen om op hun plek te bewegen op het ritme van de muziek. Stimuleren van de motorische luisterhouding ( Nieuw geluid (,2013.)).


Kern
Ik leer de leerlingen het lied aan door gebruik te maken van de weggeef techniek.(Eigenwijs,2010)).
We gaan allemaal rechtop staan en onze stem eens goed warm maken.
Voor we goed kunnen zingen moeten we eerst de stem opwarmen. Ik ga deze les extra letten op je adem en je articulatie.
Oefeningen:
Articulatie: Overdreven duidelijk woorden uitspreken ( the lion sleeps tonight, Goedemorgen Nederland).
Adem:  je hebt een buik en een borst ademhaling ( kort bespreken wat het verschil is).
Door hier bewust van te zijn kan je een krachtigere zang creëren.
Oefeningen hierbij:
-        Kat wegjagen, kaars uitblazen, ballon opblazen : ( 1 hand op de buik en kssst kssst). Ik doe voor leerlingen volgen.


Nu ga ik met de klas zingen. Ik zeg dat ik de eerste zin zing en de leerlingen de tweede zin van het lied. Met mijn handen geef ik aan of ik zing ( handen wijzen naar mijzelf) of dat de leerlingen zingen ( handen wijzen naar de leerlingen). Als de leerlingen zingen, zing ik zelf niet mee. Wel geef ik in het begin van het lied de begintoon van het nummer aan.Ik geef steeds een extra stuk van het lied weg tot de leerlingen het hele lied zelf kunnen zingen. Ik heb bij deze fase nog geen muziek aan. Met de klappen geef ik het ritme aan. Wanneer de leerlingen het lied kennen, zet ik de karaoke versie aan en mogen de leerlinge mee zingen met de karaoke versie. Wanneer de leerlingen zingen let ik op articulatie en hoogte. Lukt dit niet dan voeg ik wat oefeningen toe als: nogmaals begintoon overnemen, sirene nadoen om te laten zien dat je echt hoog kan zingen. Als ik kracht tekort kom herhaal ik de hand op je buik regel.



Verwerking
Ik verdeel de groep in twee aparte groepjes. Ik vertel dat we het nu een stapje lastiger gaan maken maar dat ik er alle vertrouwen in heb dat het gaat lukken. Ik vertel dat ze goed op mij moeten letten. Ik geef het tempo aan en geef aan wanneer je moet beginnen of stoppen. Dit oefenen we een keer. Hierbij is geen muziek. Gaat dit goed dan verdeel ik de groep in drieën. Ik wil dat de leerlingen het nummer twee keer zingen en tijdens het zingen ook een beetje luisteren naar het geheel.
Extra: Deze les kan je ook in tweeën splitsen . Les één het lied aanleren en in les twee lied herhalen en body percussie toevoegen. In de intro kun je dan een duidelijk voorbeeld filmpje toevoegen. Daarna kan je samen met de leerlingen gaan brainstormen over het lied en hoe je het kan omzetten van zang naar body percussie. Dit eventueel op een simpel en kort liedje met de hele klas uitvoeren. Tot slot per groepje een deel van het lied uitwerken in body percussie. Daarna mag iedere groepje op volgorde zijn stuk van het lied doen en het resultaat na een paar keer oefenen publiceren we op het blog of op de schoolsite


Afsluiting
Het geheel aan canon zang opnemen en publiceren. Opnemen in blog of op de schoolwebsite. Tijdens de les mogen de leerlingen van de schoolkrant enkele foto’s maken.


Reflectie

Niet van toepassing.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bijlage
Bijlage 1: Bladmuziek: The lion sleeps tonight.





















Bijlage 2: Klankspel.









--------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen:
Vrolijk, R. (2013). Nieuw geluid. (pp.139). Groningen/ Houten: Noordhof.

Havenkort, H., Lei, R. van der., Noordam, L. (2010). eigen-wijs.(pp 9-22 en + 316). Arnhem: SMV


Jin Chung.(5 dec. 2009). tokens- the lion sleeps tonight you tube karaoke [ videobestand]. geradpleegd op 17 okt. 2015, van https://www.youtube.com/watch?v=eucFFjnDo-A




Geen opmerkingen:

Een reactie posten