vrijdag 30 oktober 2015



Luisteropdracht muziek.



1. Ga opzoek naar vorm, klank en betekenis en bepaal de luisterstijl van het muziekstuk.
Vorm: Contrast= snel en langzaam. Herhaling: Er zit zeker herhaling in dit stuk, (het refrein herhaalt zichzelf), met steeds kleine veranderingen en toegevoegd in de tonen. Je hoort een duidelijke opbouw. Het lied begint rustig met weinig standaard tonen en bouwt zich naarmate het lied vordert steeds meer op.
Klank: Tempo: snel en langzaam tempo wisselen elkaar af. Zowel piano als cello wisselen in tempo. Je hoort een duidelijk ritme. Je kan steeds tot twee of vier tellen. Bij dit nummer is de zang vervangen door een viool. Het nummer bestaat uit een samenspel van cello en piano. 
Betekenis: Bij betekenis kan je vragen stellen over het gevoel wat het nummer bij de leerlingen oproept. 
Gestimuleerde luisterstijlen: Voor een violist kan dit een musicerende luisterstijl zijn, ze kunnen de balans van muziek instrumenten misschien wel aanvoelen. Voor mensen die meer motorisch ingesteld zijn is de luisterstijl meer motorisch. Ze kunnen bewegen op het ritme van de muziek. Het verschilt per leerling welke luisterstijl gestimuleerd wordt. Bij mijn luisteropdracht wordt de analytische luisterstijl gestimuleerd. De opdracht is gekoppeld aan klank, vorm of betekenis.  

2. Hoe luisteren kinderen en wat kan je kinderen laten ontdekken met dit muziekstuk ?.
Met een luisteropdracht wil je dat leerlingen gericht luisteren. Luistervragen kunnen over de betekenis gaan maar ook over de opbouw van het nummer. Met het muziekstuk kan ik leerlingen verschillende dingen laten ontdekken: ritme, toonhoogte, toonduur, melodie, voorgrond achtergrond, instrumenten kunnen elkaar vervangen ( stem in plaat van cello) en nog veel meer.

3. Welke opdracht ga je koppelen ?.
Opdracht: Luisteropdracht: Noteren van de muziek. 

4. Wat doen de kinderen ?.
De leerlingen maken tweetallen. De leerlingen luisteren naar het muziekstuk. Leerling één maakt een grafische notatie van de cello. Leerling twee maakt een grafische notatie van de piano. Vooraf luisteren de leerlingen naar de uitleg over een grafische notatie. We maken klassikaal een klein voorbeeld op altijd is kortjakje ziek. Voordat de leerlingen gaan luisteren naar het muziekstuk denken ze na over de volgende twee vragen:
Hoe geef je lange klanken weer?.                                                                                                      
Hoe geef je korte klanken weer?.                                              
Na de eerste keer noteren wisselt leerling één zijn blaadje met leerling twee. De leerlingen proberen elkaars stuk te lezen tijdens het luisteren naar de muziek. Na het luisteren geven ze elkaar feedback. Het muziekstuk wordt weer aangezet en de leerlingen kunnen aan de hand van de feedback hun stukje verbeteren.
Eind opdracht: maak een grafische partituur van je geschetste stukje. Ik zet het refrein nogmaals op om je stukje te perfectioneren. De leerlingen mogen op een nieuw blaadje het stukje uittekenen.

5. Welke didactische werkvorm hoort bij je activiteit ?. 
Didactische werkvorm: Luisteren, noteren en lezen

6. Kan je tegemoet komen aan coöperatief leren ?.
Coöperatief leren: Leerlingen werken in tweetallen en geven elkaar feedback. De coöperatieve werkvorm tweetal coach lijkt hier wel wat op.

 7. Verrassende opening.
Verrassende opening: Ik zet een vraag op het bord: Moet er in het nummer Titanium gezongen worden om het nummer te herkennen ?. Dit bespreek ik met de leerlingen.

8. Het nabespreken van de luisteropdracht.
Nabespreken: Enkele leerlingen mogen hun werk laten zien aan de klas. Ze leggen hierbij uit hoe ze duidelijk hebben gemaakt welk instrument ze volgden. Ook leggen de leerlingen uit hoe korte en lange klanken zijn verwerkt. De grafische partituur hang ik op in de klas zodat de leerlingen elkaars werk kunnen bekijken.

9. Uitproberen op proefpersoon. 
Suzette (11): Ik zit in groep 8 en ben vandaag het proefkonijn van Estrella.
resultaat: " het is best moeilijk om de muziek bij te houden, het gaat echt heel snel. Hoe weet je hoeveel je moet opschrijven en of het goed is?" ze vroeg zich ook af of ze met stiften mocht en wanneer ze naar de volgende regel over moest gaan met de grafische partituur. 











-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen

The Piano Guys. (3 oktober 2012). Titanium / Pavane (Piano/Cello Cover) - David Guetta / Faure – ThePianoGuys [videobestand].Geraadpleegd op 23 oktober 2015, van https://www.youtube.com/watch?v=fz4MzJTeL0c

Vrolijk, R. (2013). Nieuw geluid. (pp.137). Groningen/ Houten: Noordhof.





2 opmerkingen:

  1. Ziet er heel goed uit en het klinkt als een leuke en leerzame muziekles. Het is misschien wel overzichtelijk als je bij de nummers de stappen van het stappenplan neerzet.

    BeantwoordenVerwijderen