donderdag 22 oktober 2015


Loch Ness- tekenen Oostindische inkt met ecoline

Betekenis
Inhoud opdracht: Met deze opdracht moesten we een ansichtkaart maken van het monster van Loch Ness in zijn omgeving. Het monster moest afschrikwekkend worden door de compositie, kleur, textuur en vorm.  Het monster van Loch Ness leeft in een meer. Daarom heb ik het monster in water getekend. Ik heb er een poppetje bij getekend om aan te geven hoe onwijs groot het monster op mijn kaart is. Door gebruik te maken van het kikkerperspectief komt het monster nog meer op je af. In mijn beleving moet het monster groot zijn. Het beeld van het monster van Loch Ness wat er nu is heb ik los gelaten ik wilde echt een nieuw monster creëren. We moesten het monster opbouwen uit verschillende structuren dit heb ik gedaan. Een monster wordt eng door zijn bek, tanden, ogen en huid. Grote bek en scherpe tanden zijn vaak al eng.


Vorm:
Beeldaspecten:
Vorm en textuur: De lijnen die je gebruikt bepalen de expressiviteit van het monster. Daarom moest het monster opgebouwd worden uit structuren in plaats van rechte of gebogen lijnen. Dit zie je terug in mijn ansichtkaart. Het lijf van het monster is opgebouwd uit schubben. Ook zijn de ogen opgebouwd uit puntjes steeds dichter op elkaar. Dit heb ik gedaan om nog meer structuur naar voren te laten komen en het monster zo echter te laten lijken. Bij de kop is dit minder te zien, hier heb ik toch wat meer rechte lijnen gebruikt waardoor dat deel van het lijf zachter lijkt en gladder. Je kan niet echt de structuur opmaken.

Compositie: Bij de kaart heb ik kikkerperspectief toegepast. Vanaf een laag standpunt is het monster indrukwekkender.  Ik heb dit gedaan om de illusie te wekken dat het monster echt uit de kaart kwam. Ik heb het monster half in zee getekend om de kijker ruimte te geven aan een eigen invulling van de rest van het monster. Daarnaast wilde ik dat hij echt uit het water omhoog kwam recht op de kijker en het vrouwtje met paraplu af. Tot slot heb ik een klein vrouwtje op een rots getekend om zo duidelijk weer te geven hoe groot het monster is in vergelijking met het mensje. 


Materie:
Materiaal: A4 tekenpapier waarop een ansichtkaart (10x15 cm) is afgedrukt. -Potlood -Oost-Indische inkt -Kroontjespen -Ecoline –penselen- bakje met water. Voorbeeld foto:
Een volgende keer zou ik ook wel met sponsjes willen werken en dan experimenteren hoe je met een sponsje ook structuren in de ecoline krijgt. 





Beschouwing:
Tekening monster huiswerk: 


Foto internet: Ik heb deze als grootste inspiratie bron gebruikt. De ridder lijkt klein en het monster groot. Dit heb ik ook verwerkt in mijn kaart van Loch Ness. In plaats van een ridder heb ik een vrouw met paraplu gebruikt.
[ internet onbekend]
Foto’s van PowerPoint in de les. In deze PowerPoint stonden duidelijke didactische voorbeelden van structuren:



Werkwijze:
Ik heb op de basisschool ook al met deze materialen gewerkt. Het blijft lastig om met ecoline een egale ondergrond te creëren. Door water toe te voegen kon je kleuren mengen dit was wel nieuw voor mij. Ook ecoline die al redelijk droog is kun je met water weer wat meer verspreiden. Ik vond het eindresultaat heel gaaf. De combinatie tussen de harde zwarte inktlijnen en de golvende lichte ecoline maakte het echt net als in een prentenboek.



Onderzoek:



Eerst met potlood dun een schets gemaakt. Daarna ben ik met inkt de grijs lijnen gaan overtrekken. Het moest een kaart worden daarom heb ik er ook tekst op gezet. Door het poppetje lijkt het monster heel groot. Omdat ik weet dat het monster volgens de legende in een meer woont heb ik ook een hogere stenen kant gemaakt. Dit zou een haven kant kunnen zijn. 



Vervolgens heb ik met streepjes de kop gemaakt en het lijf met boogjes ingevuld. Door de boogjes lijkt het net of het monster schubben heeft. Aan de zijkant van een stekel heb ik streepjes gezet. De streepjes moesten schaduw voorstellen. 


Hier heb ik alle structuur die ik wilde getekend. Op de achtergrond zie je een wild meer. De ogen zijn niet zo eng. De keus voor katachtige ogen was achteraf niet zo slim.

Nu kon ik gaan inkleuren met ecoline. De balans tussen ecoline en het water was lastig. Dit zie je vooral in de kop terug daar wisselen hoge en lage concentratie ecoline elkaar af. Dit geeft een rommelig effect. Door het water onder het beest donkerder te maken wilde ik de suggestie wekken dat het monster nog veel groter was dan dat je zag. 




Tot slot het eind resultaat. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------


Plus en min punten:

Het monster groot laten lijken vind ik goed gelukt. Door het kleine vrouwtje lijkt het monster echt mega groot. Ook het omhoog komen uit het water vind ik goed gelukt. In het water zie je schaduw. Door de schaduw kan de kijker zelf gaan bedenken hoe de rest er uit zou zien van het monster. Minder goed gelukt vind ik de kop. In het vervolg zou ik de kop enger willen maken. De schets is een stuk enger dan het eind resultaat. Om de kop enger te maken had ik meer moeten oefenen met expressies van monsters en mensen. Wat maakt een monster nou eng in het gezicht?. Dat is de vraag die ik mezelf vooraf had moeten stellen. Ook zitten er nog veel rechte delen in het monster. In een vervolg tekening zou ik nog meer het monster opbouwen vanuit streepjes en lijnen. Ik vond het met deze tekening nog te eng om alle vaste lijnen te vervangen door stippen en strepen. Je ziet gelijk dat de structuur door de rechte delen verdwijnt.  


---------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen:

Jacobse, A., & Onna, J. van. (2013). Laat maar zien (4e druk).(pp.37) Enschede: Noordhoff .









Geen opmerkingen:

Een reactie posten