Monument der wachtende- boetseren
Betekenis:
Met deze boetseer opdracht moesten we een
wachtende man of vrouw maken. Ik heb foto’s gezocht van wachtende mensen maar
dit heb ik niet als inspiratie gebruikt. Op de basisschool heb ik ooit een
beeldje gemaakt van een meisje met opgetrokken knieën. Dit beeldje heb ik als
uitgangspunt van een wachtende houding genomen. Zitten is ook wachten. Zelf zou
ik zo wachten in bijvoorbeeld een ziekenhuis. Het poppetje heeft voor mij
iets triests over zich. Wachten in een ziekenhuis is voor mij een nare manier
van wachten omdat het altijd wachten is op een beslissende uitslag waar
maatregelen op genomen worden. Wachten op een vriend die te laat is, is ook
vervelend maar dit heeft meestal minder ernstige gevolgen.
Vorm:
Ruimte: 3D.
Vormsoort: Vanuit een bolletje klei ben ik een poppetje gaan maken. De armen en
het hoofd heb ik uit dat bolletje klei getrokken. Ik heb zo min mogelijk
stukjes klei aan het geheel geplakt. De vormen van mijn beeldje zijn ontstaan
door te trekken en te duwen aan de klei bonk. Ik heb deze tactiek toegepast om
te vooromen dat er stukken af zouden vallen bij het bakken. Als alles uit één
geheel bestaat is de kans dat het afbreekt kleiner.
Textuur en compositie: Aan het poppetje wilde ik naast een houding ook een emotie geven. Ik
wilde duidelijk de trieste wachtende houding naar voren laten komen. De details
vond ik minder belangrijk. Het moest duidelijk een mens zijn met opgetrokken
knieën. Wel heb ik kleding en schoenen aangegeven om het nog wat menselijker te
maken. Tot slot heb ik geprobeerd om met de emotie op het gezicht het poppetje
nog verdrietiger te maken.
Materie:
Materialen: chamotteklei, placemat, spatel en stokjes. Daarnaast had de leerkracht
de groep in aparte groepjes opgedeeld. Per groepje moesten we een kleitechniek
in de gegeven stappen uitproberen en daarna uitleggen aan de rest van de klas.
Deze technieken kon je later bij het kleien weer gebruiken. Ik vond de klei
waarmee we gewerkt hebben erg fijn. Het was niet te droog. Vaak met kleien is
de klei net te droog en komen er snel barsten en scheurtjes in je kunstwerk. Ik
heb nooit eerder een kunstwerk gemaakt door te drukken en trekken aan stukken
klei. Vaak plakte ik stukken klei aan elkaar en vaak liet dat inderdaad met
drogen los. Door alles uit één geheel te maken was het ook echt één geheel.
Alles in het mannetje loopt over net als bij een echt mens. Ik had genoeg
materiaal en had geen extra materiaal willen gebruiken bij dit kunstwerk.
Beschouwing:
Als voorbereiding moesten we plaatjes
opzoeken van wachtende mensen.
Plaatjes 1:
Monument der wachtende- boetseren
[http://nl.dreamstime.com/stock-foto-wachtende-mensen-image27960350.] |
Ik heb mij echter geïnspireerd op een
beeldje die ik in groep 8 gemaakt heb met een klei cursus.
Plaatje 2:
De opdracht kaart van de docent over het
versmeren van klei heeft mij op het spoor gezet voor de kleitechniek die ik
gebruikt heb.
Werkwijze:
Het is voor het eerst dat ik een klei techniek
stapsgewijs aangeleerd kreeg. Ik vond het heel leuk om vanuit een homp klei je
kunstwerk er bijna letterlijk uit te trekken en duwen. Het lijkt voor jezelf
ook een verassing wat het gaat worden.
Onderzoek:
Plus
en min punten
Met dit kunstwerk heb ik mij heel
erg gericht op de wanhopige houding. De houding vind ik dan ook goed gelukt.
Het mannetje wacht echt, doordat hij zijn hoofd op zijn armen heeft leunen en
zijn knieën opgetrokken komt hij echt bedroefd over.
In
het vervolg wil ik er wel een model bij om de overgang van benen naar lijf
beter te krijgen de benen beginnen voor mijn gevoel niet op het juiste punt. De
kont is ook lastig om te maken.
---------------------------------------------------------------------------------------Bronnen
[http://nl.dreamstime.com/stock-foto-wachtende-mensen-image27960350]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten